marți, 8 martie 2016

Sfintii 40 Mucenici - traditii si retete

Sfintii 40 Mucenici (unii afirma ca ar fi de fapt 44 la numar) sunt praznuiti de Biserica Ortodoxa in fiecare an pe 9 martie.
Mucenicii erau niste soldatii crestini (romani, greci si armeni) care au trait pe vremea imparatului Licinus (308-324), un imparat care persecuta crestinii.
Pentru ca n-au vrut sa se inchine idolilor guvernatorul Armeniei i-a intemnitat timp de opt zile si a ordonat sa fie batuti cu pietre. Ei insa au supravietuit, datorita credintei lor, iar guvernatorul i-a condamnat la moarte prin inghetare in lacul Sevastiei. Mucenicii s-au rugat lui Dumnezeu, iar lacul s-a incalzit, din cer coborand peste ei 40 de cununi stralucitoare. Vazand lucrul acesta, unul dintre soldatii care pazeau lacul, s-a aruncat si el in apa marturisind ca e crestin.
Au fost scosi asadar vii din apa, iar guvernatorul a poruncit sa li se zdrobeasca picioarele cu ciocanul. In urma acestei pedepse, soldatii au murit. Unul singur a supravietuit si  n-a fost pus laolalta cu celelalte trupuri, insa mama sa, stiind ca ceilalti confrati ai fiului sau aveau pregatita imparatia cerului, il ia si-l pune in carul ce-i transporta, iar aceasta moare pe drum, in bratele mamei sale.
In timp ce erau in lac, mucenicii si-au dictat testamentul Sfantului Meletie, episcopul Antiohiei. N-am sa-l reproduc aici, insa va recomand sa cautati pe internet Testamentul Sfintilor 40 Mucenici si sa-l cititi pentru ca e foarte frumos si adevarat.
In Bucuresti exista cateva biserici unde se afla particele din moastele Sfintilor 40 Mucenici din Sevastia, le puteti gasi cu usurinta pe internet daca va intereseaza.
Aceasta sarbatoare crestina s-a suprapus cu inceperea anului agricol si a generat o sarbatoare traditionala romaneasca, si anume Mucenii (sau Macinicii).
In prima zi a anului agricol (9 martie) oamenii scoteau plugul la arat, pe care-l reparau, curatau si purificau, apoi il puneau in fata caselor, in mod festiv, moment ce marca deschiderea sarbatorilor de primavara si a numeroaselor obiceiuri.
De Macinici, se suprapun doua sarbatori de innoire sezoniera a timpului: este ultima zi a Babei Dochia, care conform legendei moare si se transforma in piatra, si prima zi a Mosilor.
Bineinteles ca avem o multime de traditii in aceasta zi, unele dintrele ele se mai practica si azi ( in general pe la sate, pentru ca la orase toata lumea e fancy si e naspa sa pastrezi o traditie de-a ta, romaneasca; poate doar daca e valentine's day sau ceva de la americani mai funny, dar asa.....), ca de exemplu:
- focurile echinoctiale ce se aprindeau cu gunoaiele rezultate in urma curatirii gospodariei aveau atat rol ritualic, cat si unul practic
- alungarea frigului si scoaterea caldurii din pamant prin baterea pamantului cu bete de catre copii
- obiceiul de a bea 40 sau 44 pahare
- pronosticuri meteorologice, cum ar fi "cum este vremea de Sf. Mucenici, asa va fi toata primavara" si altele asemenea
- pregatirea colacilor (mucenicii moldovenesti) sau a celor muntenesti reprezentandu-i pe soldatii martiri s.a.

Eu am pregatit ambele variante, desi am crescut doar cu cei cu zeama. M-am gandit sa impartasesc si cu voi retetele pe care eu le-am facut, poate doriti sa preparati si voi acasa.

Mucenicii muntenesti:

Sunt acele opturi din aluat care se usuca, apoi se fierb in apa cu zahar si mirodenii.
Eu am facut ieri o coca din 250 grame faina, 150 ml apa calduta si o lingurita de sare. Aluatul trebuie sa fie unul tare, asa ca daca mai este nevoie, mai puteti adauga faina. Puneti faina pe masa, intindeti apoi o foaie cu sucitorul/facaletul, grosimea depinde de voi, noua nu ne plac mucenicii foarte grosi, o infainati si pe ea, iar cu ajutorul aparatului (pe care il gasiti de cumparat peste tot, la preturi foarte mici) se taie opturile. Sau ii puteti face asa cum se faceau pe vremuri, faceti cercuri din aluat din care formati opturi (gasiti la Jamilla explicatii detaliate). Mucenicii se pun intr-o tava avand grija sa nu-i suprapuneti si-i lasati la uscat peste noapte.  Mi-au iesit cam doua tavi: una din aceea de aragaz si inca una mai micuta.
Evident ca-i puteti cumpara gata facuti din magazin, insa eu am vrut sa-i fac in casa de la A la Z.


A doua zi ii scuturati bine de faina si-i fierbeti. Puneti apa la fiert, depinde daca va plac mai cu zeama sau nu, adaugati coaja de portocala si coaja de lamaie, apoi cand incepe sa fiarba apa adaugati mucenicii si zahar. Cantitatea de zahar depinde iar de gustul vostru, eu adaug si gust, iar mai pun, iar mai gust; si tot asa :))). Dupa ce au fiert putin, adaugati si vanilie. Lasati la foc mic pana cand mucenicii se ridica la suprafata. Daca la final remarcati ca ati pus prea putina apa, nu va ingrijorati, puneti apa intr-o alta oala, adaugati zahar dupa gust, mirodenii, o lasati la foc mic la fiert pana fierb mirodeniile si imparfumeaza apa si rasturnati peste mucenici.
Se servesc reci (sau calzi) cu nuca maruntita si cu scortisoara.



Mucenicii moldovenesti

Aici n-am multe sa va spun, doar va invit sa cautati reteta Jamillei, eu am respectat-o si anul trecut si anul acesta.  Va recomand totusi sa nu puneti coaja de portocala in sirop, mie mi-a iesit siropul amarui. De asemenea, eu pun mai putin zahar decat recomanda ea acolo pentru ca oricum mai apoi le fac baie in miere.



Din pacate, n-am poze asa multe, eu am facut azi mucenicii (daca-i faceam mai devreme nu mai prindeau 9 martie :))) ), si am vrut sa impartasesc si cu voi retetele si sa va spun putin despre semnificatia zilei de maine. Urmariti-ma pe Facebook si Instagram, acolo sigur voi pune mai multe poze.
Inca aveti timp sa-i preparati si voi, daca optati pentru varianta prepararii in casa; ceea ce va sfatuiesc din toata inima, stiu ca timpul e limitat si ca mereu avem lucruri importante de facut, insa mai ales daca aveti copii, vorbiti-le despre traditiile noastre romanesti si obisnuiti-i cu ele. Asa rau imi pare ca ele se pierd in timp ce noi le sarbatorim pe ale altora.

Si pentru ca azi este ziua noastra, a femeilor, va doresc La multi ani, doamnelor!


Astept sa-mi spuneti in comentarii daca si voi preparati mucenicii sau daca va plac. Imi puteti trimite si poze, imi plac de numa'. :D
Ma gasiti pe Facebook (gasiti in partea dreapta) si pe instagram (alexandraaaapopa).

V-am pupat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Va multumesc pentru comentarii, pupici.